divendres, 14 de novembre del 2014

"Periodismo postindustrial"

El periodisme travessa un moment d’impàs. És per això que en aquesta entrada exposarem dues amenaces que afecten actualment el periodisme i els periodistes i, per contra, tres oportunitats que tenim al davant, actualment o en el futur immediat.

La primera amenaça fa referència a les institucions. Com ja hem dit, amb la nova hegemonia d’internet i les noves tecnologies, el periodisme (i el món) estan vivint un moment de canvi. Així, és una amenaça per a les institucions el fet que estan dissenyades per a resistir el canvi. En un moment com l’actual, el que les institucions haurien de fer és renovar-se, innovar en els processos, i no ho estan fent. L’únic que sembla que saben fer és reduir plantilla per tal d’assolir un balanç econòmic positiu, però inestable, perquè aquestes mesures només representen un salvavides a curt termini. En conclusió, els mitjans pretenen fer el mateix amb menys sense canviar els seus processos, en lloc de preguntar-se com canviar els processos.

La desafecció de la ciutadania i la pèrdua de confiança progressiva en els mitjans són una altra amenaça a la qual ha de fer front el periodisme. La mala reputació s’afegeix al distanciament entre els periodistes i els mitjans tradicionals i la societat –en especial en el cas dels joves–, que avancen en línies diferents. Les noves tecnologies, amb l’anàlisi de dades automatitzat i l’assumpció de la redacció de notícies senzilles per part de màquines, han de permetre acostar-se al lector i combatre la desafecció ciutadana, recuperant la confiança amb més rigor i qualitat. Hem de tenir present que la possibilitat que tothom pugui crear articles a Internet no afavoreix que el periodisme guanyi rigor. És cert que a Internet hi ha molts articles de qualitat, però al mateix temps, molts no periodistes se n’aprofiten per infiltrar els seus productes, tot desprestigiant la professió.

Quant a les oportunitats que tenen els periodistes, una d’elles creiem que és la facilitat de crear nous projectes periodístics o startups en suport digital, els quals ofereixen un baix cost i àmplies oportunitats de difusió. Per tant, tot i que treballar en un mitjà de comunicació clàssic és una gran motivació, les portes per als periodistes actuals no es tanquen en cas de no accedir-hi.

Aquestes startups, com hem dit, tenen un cost molt baix –crear un bloc o una pàgina web és relativament econòmic i, fins i tot, gratuït renunciant a certs serveis-. I pel que fa a les àmplies oportunitats de difusió, només és necessari saber fer un bon ús de les xarxes socials. A més, l’startup generalment permet al periodista exercir la seva professió amb més independència i, sobretot, amb més poder de decisió sobre el que es publica. Tot i ser una oportunitat que ofereix un fàcil accés, és de difícil consolidació.

Una altra oportunitat que se’ls presentarà als periodistes en el futur immediat, i ja present avui dia, és l’ajuda que poden proporcionar els ciutadans.

Els periodistes tenen actualment moltes més fonts que abans. Ara els periodistes compten amb les informacions que els donen els ciutadans, cosa que, fins a cert punt, facilita la feina. Ho demostren així casos com l’assassinat de Bin Laden, on va ser un veí el que en va informar per les xarxes socials.

A través també de les xarxes socials, els periodistes tenen  l’oportunitat de saber més ràpidament què opinen els ciutadans d’ells. Aquest feedback més ràpid dóna als periodistes l’avantatge de poder canviar d’una manera més ràpida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada